Η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 5 Ιουνίου, αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για την ευαισθητοποίηση και την κινητοποίηση των πολιτών σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος. Άλλη μία σχολική χρονιά γεμάτη δημιουργικές δράσεις και αγάπη για το περιβάλλον φτάνει στο τέλος της!
Οι μαθητές/τριες μας πλέον γράφουν εξετάσεις, αλλά όλη την υπόλοιπη χρονιά η σχολική κοινότητα ανέπτυξε και συμμετείχε σε μια σειρά από καινοτόμες περιβαλλοντικές δράσεις. Οι πρωτοβουλίες αυτές συνδυάζουν την τεχνολογία, την αειφορία και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών και μας κάνουν να νιώθουμε περήφανοι για όσα πετύχαμε συλλογικά!
1. Αυτόνομο Ενεργειακά Θερμοκήπιο & Εφαρμογή “Smart Green House”
Μαθητές/τριες του Ομίλου Ρομποτικής & Προγραμματισμού σχεδίασαν και κατασκεύασαν ένα ενεργειακά αυτόνομο θερμοκήπιο, το οποίο λειτουργεί αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια μέσω φωτοβολταϊκών πάνελ. Το θερμοκήπιο συλλέγει βρόχινο νερό για άρδευση και διαθέτει αυτόματο σύστημα ελέγχου θερμοκρασίας και υγρασίας με μικροελεγκτές. Η συνοδευτική εφαρμογή “Smart Green House” επιτρέπει την παρακολούθηση του μικροκλίματος του θερμοκηπίου και την αναγνώριση φυτών μέσω τεχνητής νοημοσύνης. Το έργο παρουσιάστηκε στο 17ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής στο NOESIS, συμμετείχε στον 8ο Μαθητικό Διαγωνισμό Generation Next και βαθμολογήθηκε με 7.4/10 και διακρίθηκε στον 8ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Bravo Schools 2025 για τον Στόχο 7: Φτηνή και Καθαρή Ενέργεια.
2. Ανακύκλωση με την “Followgreen”
Στο πλαίσιο του Σχολικού Μαραθωνίου Ανακύκλωσης “Followgreen”, το σχολείο συμμετείχε ενεργά σε δράσεις ανακύκλωσης πλαστικών μπουκαλιών, χαρτιών, μπαταριών, τηγανέλαιου, ρούχων. Οι μαθητές ενθαρρύνθηκαν να χρησιμοποιούν καθημερινά τους ειδικούς κάδους ανακύκλωσης προωθώντας τη βιώσιμη διαχείριση αποβλήτων και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση. Το αποτέλεσμα ελπιδοφόρο καθώς διακριθήκαμε στην 1η θέση στον νομό Ροδόπης στην εκδήλωση βράβευσης των σχολείων στις 19 Μαΐου.
3. Δημιουργία Φυτωρίου
Οι μαθητές/τριες δημιούργησαν φυτώριο με παραδοσιακές ποικιλίες (ντοματίνια, μελιτζάνες, ντομάτες, αγγουράκια, βασιλικό, κατιφέ, πεπόνι) στον σχολικό χώρο σε συνεργασία με τους Σπορίτες Ροδόπης. Η δράση αυτή συνδυάζει την πρακτική εκπαίδευση με την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, ενισχύοντας τη σύνδεση των μαθητών με τη φύση και την καλλιέργεια. Στο τέλος μοίρασαν τα φυτά στη σχολική κοινότητα.
4. “Φυτεύοντας Ελπίδα!” – Αναβάθμιση αύλειου χώρου
Μαθητές του τμήματος Α4, σε συνεργασία με την Περιβαλλοντική Ομάδα, υλοποίησαν τη δράση “Νέοι πολίτες για μια καλύτερη πόλη: ενεργοί πολίτες, ζωντανές γειτονιές”, στο πλαίσιο του Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. Η δράση περιλάμβανε φύτευση και καλλωπισμό της εσωτερικής αυλής του σχολείου, με στόχο τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος.
5. Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μείωσης Αποβλήτων
Το σχολείο συμμετείχε ενεργά στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μείωσης Αποβλήτων (Νοέμβριος 2024), οργανώνοντας ενημερωτική δράση για τη σπατάλη τροφίμων και την κομποστοποίηση. Οι θεματικές που αναπτύχθηκαν ήταν:
1. ανακύκλωση στην πηγή – κάδοι ανακύκλωσης
2. απώλεια/σπατάλη τροφίμων
3. η σημασία της μείωσης της σπατάλης τροφίμων
4. πρακτικές βιώσιμης διαχείρισης οργανικών αποβλήτων
5. τα οφέλη της κομποστοποίησης και γενικότερα προώθηση της κουλτούρας της κομποστοποίησης.
6. Εκπαιδευτικές Συνεργασίες με άλλα σχολεία
Οι μαθητές/τριες της περιβαλλοντικής ομάδας επισκέφθηκαν το 10ο ΝηπιαγωγείοΚομοτηνής, όπου προετοίμασαν υγιεινά σνακ με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, προωθώντας την υγιεινή διατροφή και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση από μικρή ηλικία.
7. Εκπαιδευτικό εργαστήριο “Το Ταξίδι της Τροφής”
Οι μαθητές/τριες της Α’ και Β’ τάξης παρακολούθησαν πρόγραμμα «Το Ταξίδι της Τροφής» εντάσσεται στο «Εθνικό Πρόγραμμα Άσκησης και Υγιεινής Διατροφής – Αντιμετώπιση της Παιδικής Παχυσαρκίας» του Υπουργείου Υγείας, σε συνεργασία με τη UNICEF και τον οργανισμό «Μπορούμε». Το εργαστήριο στόχο είχε στην ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με μείωση της σπατάλης τροφίμων, την προώθηση υγιεινών και βιώσιμων διατροφικών συνηθειών και την κατανόηση του περιβαλλοντικού και κοινωνικού αντίκτυπου της σπατάλης τροφίμων. Μέσα από τη βιωματική μάθηση, οι μαθητές αντιλήφθηκαν τη σημασία της υπεύθυνης κατανάλωσης και της κοινωνικής προσφοράς.
8. Βιωματικό Εκπαιδευτικό εργαστήριο κομποστοποίησης
Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά σε αυτή τη δράση, μαθαίνοντας για τη διαδικασία της κομποστοποίησης και τη σημασία της στη διαχείριση οργανικών αποβλήτων. Το εργαστήριο είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τη βιώσιμη διαχείριση των απορριμμάτων και την προώθηση περιβαλλοντικά υπεύθυνων πρακτικών στην καθημερινή ζωή.
9. Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο ΚΕΠΕΑ Σουφλίου – Δάσος Δαδιάς
Οι μαθητές/τριες της Περιβαλλοντικής Ομάδας του σχολείου συμμετείχαν σε εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΕΠΕΑ) Σουφλίου, με επίκεντρο το μοναδικό οικοσύστημα του Δάσους της Δαδιάς. Οι μαθητές περιηγήθηκαν στο δάσος, συμμετείχαν σε παρατήρηση αρπακτικών πτηνών και γνώρισαν τις περιβαλλοντικές απειλές και τα μέτρα προστασίας του οικοσυστήματος.
10. Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο ΚΕΠΕΑ Φιλίππων – Πρόγραμμα «“Βότανα και Καρποί – Ανακαλύπτω την Αφθονία”»
Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης για τη βιώσιμη γεωργία και κατανάλωση, οι μαθητές/τριες των τμημάτων Β1 και Β4 του σχολείου συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Βότανα και Καρποί – Ανακαλύπτω την Αφθονία» του ΚΕΠΕΑ Φιλίππων. Οι μαθητές και οι μαθήτριες ανέλαβαν τον ρόλο του βοτανοσυλλέκτη, περπάτησαν σε μονοπάτια στη φύση και έμαθαν να αναγνωρίζουν και να συλλέγουν βότανα με σεβασμό στο περιβάλλον. Κατά την περιήγησή τους γνώρισαν φυτά όπως η καλέντουλα, το σινάπι, η μολόχα, το γάλα του φιδιού (δηλητηριώδες), το γαϊδουράγκαθο, η τσουκνίδα, το γάλιο και η γλιστρίδα. Στο τέλος, στην κουζίνα του ΚΕΠΕΑ, ετοίμασαν πέστο τσουκνίδας με τα βότανα που συνέλεξαν και δοκίμασαν το αποτέλεσμα. Έφτιαξαν επίσης εκχύλισμα λαδιού από πεντάνευρο, χρήσιμο για τσιμπήματα.








