2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Μαθηματικής Λογικής και Υπολογιστικής Σκέψης  «Alan Turing»

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Μαθηματικής Λογικής και Υπολογιστικής Σκέψης  «Alan Turing»

Φέτος το σχολείο μας θα συμμετέχει στον 2ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθηματικής Λογικής και Υπολογιστικής Σκέψης,  «Alan Turing», ο οποίος διοργανώνεται από το ΠΕ.ΚΕ.Σ Δυτικής Ελλάδας κατά τη σχολική χρονιά 2022-2023. Ο διαγωνισμός ολοκληρώνεται σε 3 φάσεις. Η Α ́ Φάση (προκριματική, on-line εξ αποστάσεως) θα διεξαχθεί ανά σχολείο σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας ενώ η Β ́ (ημιτελική) και η Γ ́ Φάση (τελική) Φάση θα διεξαχθεί δια ζώσης στην έδρα του ΠΕΚΕΣ Δυτικής Ελλάδας (πιθανότατα στο Μικτό Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Πατρών (Γυμνάσιο – Λύκειο). Το όνομα του διαγωνισμού είναι προς τιμή του   Άλαν Μάθισον Τιούρινγκ ή Τούρινγκ (Alan Matheson Turing) Άγγλου μαθηματικού, καθηγητή της λογικής ο οποίος θεωρείται ότι με το έργο του έβαλε τα θεμέλια  Πληροφορικής «Επιστήμης υπολογιστών».

Όσοι μαθητές/τριες ενδιαφέρονται για την Α’ φάση (προκριματική) που θα γίνει στο εργαστήριο ΗΥ του σχολείου μας, μπορούν να δηλώσουν άμεσα τη συμμετοχή στους υπεύθυνους καθηγητές:

  • κα Βερρή, ΠΕ86
  • κ. Καράουστας, ΠΕ03
  • κα Κυριακοπούλου, ΠΕ03
  • κ. Λύκος, ΠΕ03

Ο διαγωνισμός δεν είναι ατομικός, αλλά οι μαθητές/τριες οργανώνονται σε τριμελείς ομάδες και κάθε ομάδα θα έχει το δικό της υπολογιστή κάθ’ όλη την διάρκεια της Α’ Φάσης.

Τα θέματα-γρίφοι θα είναι κατά το δυνατόν διασκεδαστικά και ελκυστικά, βασιζόμενα σε αυθεντικά προβλήματα που συχνά αντιμετωπίζουν οι πολίτες στην καθημερινότητά τους αλλά και επιστήμονες των Μαθηματικών και της Πληροφορικής. Η λύση τους βασίζεται στην κριτική σκέψη και όχι απαραίτητα σε διδαχθείσα σχολική ύλη. Ο συνολικός χρόνος θα είναι 80 λεπτά και οι ομάδες καλούνται να δώσουν απάντηση 10 σύντομων προβλημάτων ή ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών.

Οι γενικοί στόχοι του Διαγωνισμού Μαθηματικής Λογικής και Υπολογιστικής Σκέψης είναι:

  • Να ενισχύσει το ενδιαφέρον των μαθητών για τα Μαθηματικά και την Πληροφορική.
  • Να αναπτύξει την προσωπικότητα του μαθητή, την αυτοεκτίμηση, την αυτοπεποίθηση και την αυτοαντίληψη μέσα από ομαδοσυνεργατικές μεθόδους επίλυσης προβλημάτων.
  • Να ενισχύσει την καλλιέργεια της κριτικής, λογικής και αναλυτικής σκέψης των μαθητών μέσω της επίλυσης γρίφων και προβλημάτων.
  • Να προωθήσει την ομαδική εργασία και συνεργασία για την επίτευξη κοινών στόχων, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων.
  • Να ενισχύσει την ικανότητα των μαθητών να διαχειρίζονται σωστά τον χρόνο τους σε μια δεδομένη κατάσταση και να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά σε συνθήκες πίεσης, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα δεξιότητες στρατηγικής.
  • Να ενισχύσει τις μεταγνωστικές ικανότητες.
  • Να μάθουν οι μαθητές/τριες να διαχειρίζονται τη νίκη και προπάντων την ήττα.

Α Φάση Διαγωνισμού

Η διεξαγωγή της Α ́ Φάσης θα υλοποιηθεί στο εργαστήριο Η/Υ του σχολείου μας. Σε καθορισμένη ημέρα για όλα τα σχολεία που θα εμπλακούν στον διαγωνισμό, οι αρμόδιοι καθηγητές θα δώσουν τις πληροφορίες που χρειάζονται ώστε να συνδεθούν Η χρονική διάρκεια του διαγωνισμού για την κάθε ομάδα θα έχει διάρκεια 80 λεπτά και οι ομάδες θα συνδεθούν στην κατάλληλη πλατφόρμα και θα απαντήσουν στις 10 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και διαβαθμισμένης δυσκολίας.

Η βαθμολογία τους προκύπτει από την ίδια την πλατφόρμα και εξαρτάται από:

  • το πλήθος σωστών απαντήσεων (κάθε σωστή απάντηση παίρνει 600 πόντους)
  • τον χρόνο απόκρισης (αν η σωστή απάντηση δοθεί εντός του προκαθορισμένου χρονικού διαστήματος, παίρνει έως 400 επιπλέον πόντους αναλογικά με τον χρόνο απάντησης
  • ανάλογα με τη βαρύτητα της κάθε ερώτησης (εύκολη, μέτρια, δύσκολη) ορίζεται ο προκαθορισμένος χρόνος απάντησης για τους επιπλέον πόντους.

Η βαθμολογία όλων των ομάδων θα ανακοινωθεί στην προκαθορισμένη ημερομηνία, στην ιστοσελίδα του διαγωνισμού από την επιστημονική επιτροπή μετά την ολοκλήρωση της Α ́ Φάσης από όλα τα σχολεία. Το πλήθος των ομάδων που θα προκριθεί στην Β ́ Φάση θα είναι ανάλογο του ποσοστού συμμετοχής ομάδων σχολών από τον κάθε νομό και από τις βαθμολογίες τους. Συνολικά θα προκριθούν στην επόμενη φάση οι 24 – 36 ομάδες με την υψηλότερη βαθμολογία και αναλογικά με τον αριθμό των Διευθύνσεων εκπαίδευσης από τις οποίες συμμετέχουν σχολεία ανά ΠΔΕ θα οριστούν και επιλαχούσες ομάδες.

Β  και Γ Φάση Διαγωνισμού

Η διεξαγωγή της Β ́ Φάσης και Γ ́ Φάσης θα υλοποιηθεί στην Πάτρα.
Β Φάση
Οι ομάδες που προκρίθηκαν από την Α ́ Φάση στη Β ́ Φάση (Ημιτελική φάση), καλούνται να απαντήσουν σε 8-10 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που θα τους δοθούν μέσω της πλατφόρμας Quizizz.

Γ Φάση

Οι 18 ομάδες με την καλύτερη βαθμολογία ( 6 Δημοτικού, 6 Γυμνασίου και 6 Λυκείου αντίστοιχα, ανεξάρτητα από τη Δ/νση Εκπαίδευσης που ανήκουν) που προκρίθηκαν από τη Β ́ Φάση στη Γ ́ Φάση (δηλαδή στον Τελικό), καλούνται να απαντήσουν σε 8-10 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που θα τους δοθούν μέσω της πλατφόρμας Quizizz. Σε περίπτωση ισοψηφίας οι ομάδες θα κληθούν να απαντήσουν σε δύο (2) επιπλέον ερωτήσεις που θα καθορίσουν τη νικήτρια ομάδα.

Τελετή Βράβευσης – Βραβεία – Βεβαιώσεις

Οι τρεις τριάδες μαθητών (συνολικά 9 μαθητές) που θα συγκεντρώσουν στην τελική φάση τους περισσότερους πόντους θα βραβευτούν (1ο, 2ο και 3ο βραβείο) σε εκδήλωση που θα ακολουθήσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση και της τρίτης φάσης του διαγωνισμού και θα τους δοθούν κάποια συμβολικά δώρα από χορηγίες (π.χ. ακουστικά ασύρματα, smart watches, ασύρματοι φορτιστές), ενώ όλοι οι συμμετέχοντες μαθητές θα πάρουν βεβαιώσεις συμμετοχής, όπως επίσης και οι εκπαιδευτικοί/μέντορες των μαθητών/μαθητριών. Συνολικά θα δοθούν 9 συμβολικά δωράκια.

Ο Alan Turing θεωρείται ο «πατέρας» της πληροφορικής, ήταν Άγγλος μαθηματικός, καθηγητής της Μαθηματικής Λογικής ο οποίος θεωρείται ότι με το έργο του έβαλε τα θεμέλια Πληροφορικής «Επιστήμης υπολογιστών».

Μετάβαση στο περιεχόμενο