Όταν τα Σχήματα Απέκτησαν Φωνή: Διεπιστημονικό Μάθημα με τη νουβέλα Flatland
Τι κοινό έχουν τα Μαθηματικά, η Αγγλική Λογοτεχνία και η Κοινωνιολογία; Η απάντηση ήρθε μέσα από ένα πρωτότυπο διεπιστημονικό μάθημα που πραγματοποιήθηκε στη Β’ Λυκείου, με βάση την εμβληματική νουβέλα Flatland: A Romance of Many Dimensions του Edwin A. Abbott.
Ο μαθηματικός Ανδρέας Λύκος και η φιλόλογος της Αγγλικής Έλλη Κυρμανίδου συνεργάστηκαν για να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν ένα δίωρο μάθημα που συνέδεσε τη γεωμετρία με τον λόγο, τη φαντασία με την κριτική σκέψη. Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τις βασικές ιδέες του Flatland: έναν κόσμο δύο διαστάσεων όπου τα γεωμετρικά σχήματα αποτελούν κοινωνικές τάξεις. Μέσα από την ανάγνωση αποσπασμάτων, ανάλυση λέξεων-κλειδιών και στοχαστικές ερωτήσεις, ανέλυσαν πώς οι διαστάσεις και τα σχήματα συνδέονται με την εξουσία, την κοινωνική κινητικότητα και τα στερεότυπα.
Στη συνέχεια, μέσα από ομαδικές δραστηριότητες, δημιούργησαν τις δικές τους «κοινωνίες σχημάτων», απέδωσαν ρόλους, έθεσαν κανόνες και σχεδίασαν το κοινωνιόγραμμα της τάξης. Μεταμορφώθηκαν σε ισοσκελή τρίγωνα, κύκλους και τετράγωνα, περιγράφοντας τον εαυτό τους μέσα από μαθηματικούς όρους. Η τέταρτη διάσταση της δημιουργικότητας ήταν παρούσα παντού!
Το μάθημα αποτέλεσε ένα ζωντανό παράδειγμα του πώς η διαθεματικότητα μπορεί να μεταμορφώσει τη σχολική εμπειρία: να εμπνεύσει τους μαθητές, να ενεργοποιήσει τη φαντασία τους και να χτίσει γέφυρες ανάμεσα στην επιστήμη και τον πολιτισμό.







